Sisustus- ja huonekalualalla on jo liiankin yleistä järjettömän suuret sekä ikuisuuksia kestävät alennuskampanjat. Suomen suurimmat ja varmasti jo alennuksistaan erittäin tunnetut huonekaluketjut mainostavat jatkuvia alennuksia niin joulun, viikonlopun kuin kissan ristiäistenkin kunniaksi. On loppuunmyyntiä ja avajaismyyntiä, joita seuraa Black Friday -viikko ja -kuukausi. Alennuskampanjoissa vilisee mitä suuremmat alennusprosentit aina 50 % jopa 70 %.
Nämä jatkuvat alennuskampanjat vääristävät tuotteiden hintaa ja niiden lisäksi alalla on yleistynyt kuluttajien harhaanjohtaminen hinnoilla. Tiesitkö, että voit saada yli 1 000 €:n sohvan jopa 50 % alennuksella? Tiesitkö, että tämä sohva on voitu valmistaa jossakin kaukaisessa maassa, jossa työntekijät eivät välttämättä saa työstään kunnon palkkaa ja jossa voidaan pahimmillaan vielä sortaa ihmisiä ja käyttää lapsityövoimaa. Tiesitkö myös, että tätä sohvaa voidaan myös ensin myydä tuolla yli 1 000 €:n hinnalla, mutta kun sitä ei sillä hinnalla osteta, laitetaan se 50 % alennuksella myyntiin. Tiedätkö, miksi jotkut yritykset voivat tehdä näin? He voivat tehdä niin siksi, että heidän yli 1 000 €:n sohva on valmistettu 200 € ja he voivat myydä sen alennettuun 500 €:n hintaan ja silti heille jää myynnistä hyvä kate.
Aina löytyy jostain tekijä, joka mahdollistaa tuon 200 € huonekaluliikkeelle maksavan sohvan, joko laittamalla siihen vähän vähemmän pehmustetta, maksamalla työntekijöille vähän vähemmän palkkaa, laittamalla pintaan vähän vähemmän lakkaa tai pahimmassa tapauksessa jättämällä sen kokonaan pois. Karsimalla sohvan valmistuksesta vaiheita ja kuluja pois, saadaan sohvan hinta alas ja se voidaan myydä kuluttajalle halvalla.
Tämä kuluttajan harhaanjohtaminen on kyseenalaista sen vuoksi, että tuotteen todellista hintaa ja arvo ei voi määrittää, jos hintaan laitetaan alussa niin sanotusti ilmaa alennuskampanjoita varten. Kuluttaja ei voi myöskään tehdä päätelmiä tuotteen laadusta hinnan perusteella, sillä hinta voi olla aivan tuulesta temmattu. Mistä kuluttaja sitten voi edes tietää, mikä on tuotteen oikea hinta ja näin myös niin sanotusti tuotteen arvo?
Me olemme jo yrityksemme perustamisesta asti olleet sitä mieltä, että me emme anna alennuksia emmekä kannusta ketään ostamaan tuotteita vain alennuksien vuoksi. Meidän mielestämme valmistaja ansaitsee kunnollisen ja hänen määrittelemän korvauksen tuotteestaan ja jokainen tuote on täysin hintansa arvoinen. Meidän mielestämme liikakuluttaminen on myös turhaa ja haluammekin kannustaa kaikkia ostamaan tarpeeseen ja panostamaan laadukkaisiin tuotteisiin, jotka kestävät käyttöä ja aikaa. Tämä on myös yksi meidän tapamme olla vastuullinen yritys.
Kotimaisen tuotannon hintojen alas painaminen ei ole kenenkään etujen mukaista, sillä se pakottaa loppujen lopuksi kotimaiset toimijat joko lopettamaan tuotannon Suomessa ja siirtämään sen ulkomaille tai lopettamaan koko yritystoiminnan. Kotimainen tuotanto on yleisesti ottaen myös vastuullista, sillä lainsäädäntömme takaa työntekijöille huomattavasti paremmat olot kuin ulkomaalaisissa tehtaissa on. Työskentely on myös turvallista eikä työntekijöitä sorreta tai lapsityövoimaa käytetä. Meidän valmistajamme ja me emme säästä rahaa ihmisoikeuksia lyttäämällä ja ihmisien hyvinvointia huonontamalla, jotta voisimme myydä kuluttajalle kotimaisen tuotteen halvemmalla.
Siispä ensi kerralla, kun näet mainoksen, jossa sanotaan ”kaikki – 50 %”, mieti mitä olisit tässä ostamassa. Halpuudellakin on hintansa. Osta siis vähemmän, mutta laadukkaammin.
S-ar putea să fiți interesat și de
Sustainable design – designing for a greener future
Sustainable design is not only a buzzword but a fundamental shift in how we approach innovation and creativity. By redefining design principles, we can create spaces, products, and structures that harmonize with the environment rather than depleting its resources. We will delve i...
Scandinavian furniture
Scandinavia is known for its clean lines and minimalist approach. It has captivated the hearts of design enthusiasts worldwide. Scandinavian design is characterized by its craftsmanship, understated elegance, and emphasis on functionality. In the early 20th century, it emerged as...
Suomessa valmistetut Muumi-tuotteet
Suomi on tunnettu monista asioista, esimerkiksi kylmistä talvista, saunakulttuurista ja kauniista luonnosta, mutta myös Muumi-tuotteista. Muumit on inspiroinut monia tuotteita, joita valmistetaan Suomessa.
Muumeja on jo useiden vuosikymmenten ajan pidetty koko perheen suosikkina...