Mistä valikoimamme tuotteiden hinta muodostuu?


Made in Finland Shop operations by Salla N., 5.4.2023


Ei alennuksia

Ne, jotka ovat seuranneet toimintaamme jo pidemmän aikaa ovat varmasti jo huomanneet, että meillä ei ole alennuksia. Tällä alalla alennuskampanjoihin ja suuriinkin alennusprosentteihin on jo totettu, joten ratkaisumme saattaakin olla erittäin erikoinen. Ainoat poikkeukset alennuksiin ovat meidän Limited Edition Outlet, jossa myymme yksittäisiä tuotteita pois varastosta ja tarjoamme näin näihin tuotteisiin pienet alennukset sekä varastontyhjennys, jossa myymme varastotuotteitamme pois varastosta pienellä alennuksella. Näin mahdollistetaan se, että niin sanottua ylimääräistä tavaraa ei jää pyörimään varastoihin vaan ne pääsevät uuteen kotiin. Näin arvokkaita luonnonvaroja ei tuhlata, kuten tapahtuisi, jos tuote jäisi vain varastoon ja unohtuisi sinne.


Miksi emme siis anna alennuksia?

Olemme heti yrityksemme ensimmäisestä päivästä lähtien ottaneet tiukan linjan alennuksiin. Emme anna alennuksia. Tähän ajatusmalliin ovat vaikuttaneet merkittävästi Suomen suurimpien huonekaluketjujen ikuiset ja valheelliset alennuskampanjat, jotka tuhoavat alaa, kotimaisten valmistajien arvostus ja Varustelekan Valtteri Lindholmin ajatukset. Varusteleka on tunnettu siitä, että siellä ei ole alennuskampanjoita, vaan välillä varaston loppueriä ja väärin hinnoiteltuja tuotteita laitetaan alennukseen. Pääajatus tässä meillä on, että voit tilata aina, kun oikeasti tarvitset jonkun tuotteen. Sinun ei tarvitse odottaa alennuskampanjaa eikä pahoittaa mieltäsi, kun se tuote olikin viikon päästä – 30 %.


Alennuksien vaikutukset

Emme halua alentaa Suomessa valmistettujen tuotteidemme arvoa ja hintapistettä alennuksilla. Alennukset ovat loputon suo. Kun kerran annat vaikka 30 % alennuksen, se on sinun tuotteesi arvo. Asiakkaat oppivat, että on alennuksia ja odottaa kampanjaa, jotta voi tilata. Se luonnollisesti näkyy loistavana myyntiä silloin, mutta olet juuri myyjänä antanut suuren prosentin katteesta ja palkastasi pois. Näin et voi investoida parempaan asiakaskokemukseen ja tuotteisiin. Myös hinnoittelusi ja katerakenteesi kärsivät tästä merkittävästi. Asia erikseen ovat – 70 % ja -50 % alennukset ja hullut päivät, kun tuotteet tilataan kampanjaa varten eikä alennukset ole todellisia.


Valmistajat

Edellä mainittu tuotteen hintapisteen muutos on todella haastava. Yleisesti oman kokemukseni perusteella, entisenä huonekalutehtaan yrittäjänä, voin sanoa, että kotimaisien tuotteiden hinnoittelu on todella tiukkaa. Valmistaja yrittää saada tuotteen mahdollisimman hyvään hintaan kuluttajalle, jotta se myisi, ja tuotteen myyntituotosta pitäisi myös maksaa materiaalit, tuotantokulut, markkinointikulut, oma palkka ja mahdollisten työntekijöidenkin palkat ja niin edelleen. Alan hinnoittelumallin takia jälleenmyyntihinta vaikuttaa monesti valmistajan myyntihintaa ja toisten päin.

Jos yht’äkkiä yksi jälleenmyyjästäsi laittaa huonekalusarjallesi tai tuotteellesi – 30 % hinnan vuodeksi, kuten tälläkin hetkellä yksi meidän kilpailijoistamme on tehnyt, ei tuote myy enää muilla kampanjan aikana eikä sen jälkeenkään, vaan tuotteen uusi "oikea" hinta on se – 30 % ovh:sta. Me ihmiset opimme tämä todella nopeasti. Tästä tulee hintapaine valmistajalle alentaa omaa myyntihintaansa eikä kohta ole enää järkevä valmistaa kyseistä tuotetta Suomessa tai samoista materiaaleista tai samalla laadulla.



Tuotteen hinta

Me myymme kotimaisten yritysten Suomessa valmistettuja tuotteita ja me emme varmasti ole ainoita, jotka ovat sitä mieltä, että jokaisen yrityksen tulisi pystyä toimimaan kannattavasti, jotta yritykset pysyvät pystyssä ja voivat vielä jatkossa työllistää ihmisiä niin suoraan kuin välillisestikin.

Jotta tämä toteutuisi, tulee tuotteiden myynnistä saada riittävästi tuloja, jotta kaikki niiden valmistukseen liittyvät ja muut yrityksen toiminnan kannalta välttämättömät kulut voidaan kattaa. Tietenkin olisi kiva, että yrittäjä ja työntekijätkin saisivat jotain.

 

Miten tuotteen hinta muodostuu?

Pähkinänkuoressa tuotteen hinta muodostuu alla olevista asioista:

Tuotteen hinta muodostuu tuotteen valmistuskustannuksista, joita on muun muassa valmistaman henkilön palkka, materiaalikustannukset, mahdolliset toimisto-, toimitila-, sähkö- ja vesikustannukset, jotka syntyvät, kun kyseistä tuotetta valmistetaan. Jokainen yritys laskee kaikkien näiden kulujen yhteissumman ja laskee, mikä on kate, joka tulisi myydystä tuotteesta saada, jotta yrityksen kulut voidaan kattaa.

Valmistuskustannusten lisäksi jokaisesta valmistajiemme myydystä tuotteesta tulee aina maksaa arvonlisävero, joka tilitetään Verohallinnolle. Arvonlisäveron määrä on valikoimamme tuotteiden osalta 24 %. Arvonlisävero on jo siis melkein neljäsosa tuotteen hinnasta.

Kun tuote on myyty asiakkaalle ja arvonlisävero on tilitetty verottajalle, yritys näkee paljon tuotteen myynnistä jäi kulujen jälkeen kassaan. Tästä kassassa olevasta summasta maksetaan kaikki yrityksen muut toiminnan kannalta välttämättömät kulut, joita on muun muassa vakuutukset, postikulut, palkat ja markkinointikustannukset.

Kun nämä kulut on maksettu kassasta, yritys näkee paljon voittoa myynnistä kertyi. Tästä voitosta maksetaan vielä jokaisena tilikautena 20 % yhteisövero, jos yritys on esimerkiksi osakeyhtiö. Tämä voitto auttaa yritystä muun muassa kasvamaan. Kassaan kertyneellä rahalla voidaan esimerkiksi palkata lisää työvoimaa, innovoida ja kehittää tuotantoa. Kannattava liiketoiminta on siis elinehto yrityksen menestymiselle ja sen pystyssä pysymiselle.

 

Jatkuvat alennuskampanjat eivät ole kestävää ja vastuullista liiketoimintaa

Me haluamme osaltamme olla mahdollistamassa kotimaisten yritysten menestyksen. Tämän vuoksi emme anna alennuksia, jotka olisivat valmistajiemme katteesta pois ja voisivat näin vaikuttaa yrityksen tulevaisuuteen. Meidän mielestämme jokainen yritys, niiden työntekijät, yrittäjät ja omistajat ovat ansainneet täyden korvauksen tekemästään työstä emmekä me halua olla osallisena tämän korvauksen pienentämisessä. Kunnollisilla korvauksilla yritykset voivat pitää hyvää huolta heidän tärkeimmästä resurssistaan eli ihmisistä.

Ezek is érdekelhetnek még

Sustainable design – designing for a greener future

Sustainable design is not only a buzzword but a fundamental shift in how we approach innovation and creativity. By redefining design principles, we can create spaces, products, and structures that harmonize with the environment rather than depleting its resources. We will delve i...

Scandinavian furniture

Scandinavia is known for its clean lines and minimalist approach. It has captivated the hearts of design enthusiasts worldwide. Scandinavian design is characterized by its craftsmanship, understated elegance, and emphasis on functionality. In the early 20th century, it emerged as...

Suomessa valmistetut Muumi-tuotteet

Suomi on tunnettu monista asioista, esimerkiksi kylmistä talvista, saunakulttuurista ja kauniista luonnosta, mutta myös Muumi-tuotteista. Muumit on inspiroinut monia tuotteita, joita valmistetaan Suomessa. Muumeja on jo useiden vuosikymmenten ajan pidetty koko perheen suosikkina...