Eslan tarina alkaa Indian moottoripyörästä vuonna 31.10.1928, kun Erkki Samuli Lahtinen allekirjoitti sopimuksen INDIAN moottoripyörien edustamisesta. Aluksi “liikeidea” oli moottori- ja polkupyörien myynti sekä kaikenlaisten koneiden korjaus. Ensimmäinen investointi oli 80 kg alasin, joka tuotiin tontille jo ennen pajan rakentamista. Investointi oli onnistunut, sillä alasin on edelleen käytössä.
Potkukelkkojen sarjavalmistus alkoi vuonna 1933Itseopiskelulla ja kokeilemalla Sampasta kehittyi taitava koneenrakentaja. Moottoripyörien myynti ei kovin laajaksi kasvanut, mutta niitä purkamalla sai hyviä osia koneenrakennuksen tarpeisiin. Nimenomaan itse suunnitellut ja rakennetut erikoiskoneet tekivät mahdolliseksi potkukelkkojen sarjavalmistuksen aloittamisen 1933. Nuo mainiot koneet tekivät mahdolliseksi valmistaa potkukelkkoja edullisesti. Puutyöosastolla oli vielä 2000-luvulla käytössä vannesaha, joka on koottu aikoinaan kuuluisan T-Fordin osista.
Vuonna 1936 piti pajarakennusta jo laajentaa, kun tukkuliikkeet alkoivat tilata kelkkoja suuremmissa erissä. Alihankintana tehtiin silloin mm. polkupyöriin joppareita. Alkuaikoina kelkat toimitettiin asiakkaille junarahtina. Kouran asemalla oli pistoraide, jolla kelkat voitiin itse lastata vaunuihin. Yhteen vaunuun saatiin mahtumaan satoja kelkkoja, kun pienimmät nostettiin toiseen kerrokseen orsille.
Samppa rakensi höyrylokomobiilinViralliselta koulutukseltaan Samppa Lahtinen oli “keisarillisen höyrypannuja koskevan asetuksen mukainen koneenkäyttäjä”. Siitä oli hyötyä, kun pajaan rakennettiin vanhasta veturista höyrylokomobiili. Sitä lämmittämällä saatiin katossa olevat valta-akselit pyörimään ja remmi välityksellä kaikki koneet käymään. Sähköt Kouran kylään saatiin vasta 1947. Siihen asti oli tultava toimeen höyryvoimalla ja muilla konsteilla. Potkukelkan jalas on jousiterästä ja sen työstäminen vaatii paljon voimaa.
Uusi tehdas vuonna 1963Vuonna 1963 valmistui uusi tehdas, ns. tiilihalli. Sinne siirrettiin kaikkien tuotteiden valmistus ja vanha paja jäi korjaamoksi.
Lisää tuotteita sesonkeja tasaamaanPotkukelkkojen valmistus on erittäin kausiluonteista ja sen vastapainoksi oli kehitettävä muita tuotteita. Puutarha-äkeet ja nestekaasugrillit olivat hyviä sesongin tasaajia. Niiden valmistamisesta on kuitenkin myöhemmin luovuttu, kun toiminta-ajatukseksi on otettu liikuntavälineiden valmistaminen.
Viennin aloitus vuonna 1977Vuonna 1977 aloitettiin vienti ulkomaille, aluksi Ruotsiin. Sitä varten potkukelkka muutettiin kokoon taittuvaksi kuljetusta ja varastointia helpottamaan. Nykyään kaikki potkukelkat ovat kokoontaitettavia, vaikka ulkonäkö onkin pidetty samanlaisena. Vuonna 1978 tontti jäi pieneksi, vaikka lähinaapurien maat oli ostettu. Tonttia rajoitti maantiet ja rautatie. Oli pakko siirtyä uudelle tontille 300 m päähän. Siitä asti yritys on toiminut kahdessa paikassa Kouran kylässä.
E. S. Lahtinen osakeyhtiöksiVuonna 1979 yritys muutettiin osakeyhtiöksi ja osakkaiksi tulivat myös perustajan kuusi lasta. Yritys on edelleen perheyhtiö ja kaikki osakkaat ovat perustajan jälkeläisiä 2.-4. polvessa.
Pyörät potkukelkan alleYrityksen historiassa sivu kääntyi vuonna 1980, kun pantiin pyörät potkukelkan alle ja siitä saatiin ympärivuotinen liikuntaväline. Pääpaino on sen jälkeen siirretty erilaisten pyörällisten liikuntavälineiden kehittämiseen.
LiukujalaksetVuonna 1982 alettiin valmistaa muovisia liukujalaksia, jotka voidaan kiinnittää kelkan teräsjalaksen alle. Liukujalakset toivat kelkalle aivan uusia käyttömahdollisuuksia, koska ne luistavat kovallakin pakkasella ja kantavat myös pehmeällä lumella.
ESLA-tavaramerkki vuonna 1983Vuonna 1983 otettiin käyttöön ESLA-tavaramerkki. Se on lyhennys yrityksen perustajan ja firman nimestä. Myöhemmin ESLA on osoittautunut onnistuneeksi nimeksi myös kansainvälisessä markkinoinnissa.
Ensimmäinen tietokone ja robottiVuonna 1985 hankittiin ensimmäinen tietokone IBM PC/AT oikein värinäytöllä. Se maksoi 100 000 mk. Samaa konetta käytti moni henkilö tarkan lukujärjestyksen mukaan. Innostus oli kova ja alettiin itse rakentamaan tuotannonohjaukseen ym. tarvittavia ohjelmia. Vuonna 1988 hankittiin ensimmäinen hitsausrobotti, Hitachi M5030. Robotit tulivat jäädäkseen ja myöhemmin niitä on hankittu lisää myös pulverimaalaukseen.
Potkupyörä vuonna 1990Vuonna 1990 kehitettiin nelipyöräinen Potkupyörä, joka on pitkään ollut yrityksen päätuote. Suunnittelu onnistui niin hyvin, ettei juuri mitään ole tarvinnut muuttaa. Kaikkia varaosia on edelleen saatavana myös vanhoihin potkupyöriin.
Alihankinta mukaan tuotantoonYrityksessä on perustamisesta lähtien tehty alihankintana teräsosia muille yrityksille. Alihankinnassa on keskitytty ohutlevyjen valmistukseen meistotekniikalla, sillä se osataan parhaiten. Vuonna 1991 alettiin jatkojalostaa Mäkelä Alun alumiiniprofiileja. Siitä lähtien alumiiniosien valmistus on kasvanut tasaisesti. Korjaamolla harjoitettiin pitkään polkupyörien myyntiä ja korjausta (mm. Tunturi-pyörien ja mopojen edustus) sekä autojen korjausta. Kun alihankinta kasvoi, muutettiin korjaamorakennus koneistamoksi, jossa valmistetaan itse töissä tarvittavat puristintyökalut. Oma työkalunvalmistus on tärkeää varsinkin alihankintatöissä, joissa toimitusaika on usein lyhyt.
Potkukelkalla olympialaisiinPotkukelkkailu oli näytöslajina Lillehammerin talviolympialaisissa 1994. Sitä varten rakennettiin maailman suurin potkukelkka. Korkeus 3,63 m, leveys 2,2 m ja pituus 7,25 m. Jättikelkkoja on rakennettu myöhemmin useita jopa myyntiin.
KicksparkVuonna 1997 kehitettiin yhteistyössä kilpakelkkailijoiden kanssa uusi kelkkamalli Kickspark. Sen ominaisuudet on trimmattu kovaan menoon. Myöhemmin siitä on tullut suosittu myös tavallisten kuntoilijoiden kelkkana.
Miljoonas ESLA-potkukelkka vuonna 2001Vuonna 2001 valmistui miljoonas ESLA-potkukelkka. Valikoima on vuosien myötä laajentunut. Tuotannossa on 30 eri mallia, kun kaikki koko- ja värivaihtoehdot lasketaan mukaan.
ESLA NORDIC KEINUTUOLIESLA on tullut monelle tutuksi sen 90 vuotta kestäneen historian aikana hyvin suunnitelluista tuotteistaan – etenkin klassisesta potkukelkastaan.
Nyt perheyrityksen neljäs sukupolvi on kehittänyt uuden tulokkaan tuoteperheeseen: ESLA NORDIC -keinutuolin. Tämä tuoteperheen tuorein jäsen omaa pohjoismaisen muotoilun fiineimmät piirteet: tyylikkyyden, yksinkertaisuuden ja ajattomuuden. Sen materiaaleina on käytetty pohjoisen sään kestävää koivua ja terästä. Keinutuolin ulkonäkö, rento keinuma-asento ja kokoontaitettavuus erottavat sen perinteisistä keinutuoleista. Sitä on mukava käyttää ja helppo varastoida sen kokoontaitettavuuden vuoksi.
Keinutuoli on yhdistelmä taattua ESLA-laatua, ympäristöystävällisyyttä sekä käsintehtyä ammattitaitoa.
ESLA NORDIC Collection
2 tuotetta
Tuotteet»Huonekalut»Tuolit, nojatuolit, keinutuolit & jakkarat»Keinutuolit»
ESLA NORDIC Collection ESLA NORDIC -keinutuoli
Tuotteet»Huonekalut»Tuolit, nojatuolit, keinutuolit & jakkarat»Keinutuolit»
ESLA NORDIC Collection ESLA NORDIC -keinutuoli Junior
Sinua saattaa kiinnostaa myös
Everyday Design – Suomessa valmistetut kierrätysratkaisut
Everyday Designin perustaja, Helena Mattila halusi luoda toimivia ja arkea helpottavia tuotteita. Helenan tausta on yllättävä, sillä hän ei ole opiskellut teollista muotoilua tai luovia aloja ylipäätään. Helena halusi lääkäriksi, mutta kun lääketieteellisen ovet eivät auenneet ka...
Skandino – Suomessa valmistetut lasten astiastot
Skandino – Suomessa valmistetut lasten astiastot. Skandinon materiaali valmistetaan 98 % luonnonkuidusta, havupuusta ja sokeriruo’osta. Tutustu ja tilaa omasi!
Made by Choice – tulevaisuuden designklassikoita
Made by Choice uskoo, että kestävän elämän avain on aikaa kestävien tavaroiden ja tuotteiden hankkiminen, jotka valmistetaan tilauksesta. Valmistamme tuotteita vain parhaista materiaaleista, joista mestari käsityöläiset valmistavat kauniita tuotteita tehtaallamme Suomessa.
Intoh...